SOALAN
Sesetengah masjid di Lembah Kelang ini mengumandang azan dua kali pada waktu sebelum Subuh. Soalan saya bolehkah makan sahur selepas azan pertama. Biasanya azan pertama itu setengah jam sebelum azan kedua. Bagaimana pula dengan waktu Imsak, iaitu waktu 10 minit sebelum azan kedua, bolehkan seseorang bersahur dalam tempoh ini.
- AWI, K. Kubu.
Sesetengah masjid di Lembah Kelang ini mengumandang azan dua kali pada waktu sebelum Subuh. Soalan saya bolehkah makan sahur selepas azan pertama. Biasanya azan pertama itu setengah jam sebelum azan kedua. Bagaimana pula dengan waktu Imsak, iaitu waktu 10 minit sebelum azan kedua, bolehkan seseorang bersahur dalam tempoh ini.
- AWI, K. Kubu.
JAWAPAN
Antara masalah yang disepakati ulama, ibadat puasa bermula dari naiknya fajar sadiq hingga terbenam matahari. Fajar sadiq ialah cuaca cerah waktu pagi, sebelum naik matahari. Allah berfirman:
Antara masalah yang disepakati ulama, ibadat puasa bermula dari naiknya fajar sadiq hingga terbenam matahari. Fajar sadiq ialah cuaca cerah waktu pagi, sebelum naik matahari. Allah berfirman:
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ
Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu cahaya siang dari kegelapan malam, iaitu waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (al-Baqarah: 187)
Berpandukan ayat ini, ulama mentafsirkan, waktu puasa yang sebenarnya
 ialah waktu naik fajar subuh hingga terbenam matahari atau hingga 
masuknya waktu Maghrib. Selain daripada jarak antara dua waktu ini, 
harus bagi orang berpuasa mengambil makan, minum dan berhubung kelamin. 
Ini juga bermakna, jika seseorang mendengar azan yang menandakan 
masuknya waktu Subuh, sedangkan dalam mulutnya masih ada makanan, 
hendaklah dibuang. Jika ditelannya, nescaya batal puasanya.
Memang suatu kelaziman berlaku di kebanyakan negara Islam, bilal yang
 bertugas masjid mengumandang azan pertama sebelum azan subuh. Tujuannya
 ialah memaklumkan waktu Subuh hampir tiba, orang Islam yang akan 
menunaikan puasa pada esok hari hendaklah bersiap sedia menyempurnakan 
sahur, mencuci mulut dan mengambil wuduk untuk solat Subuh berjamaah. Di
 sesetengah negara pula membuat waktu Imsak, iaitu 10 minit sebelum 
masuknya waktu solat Subuh, bagi tujuan yang sama. Waktu imsak atau 10 
minit sebelum Subuh itu, bukan waktu bermulanya puasa, kerana dalam 
tempoh ini masih diharuskan makan dan minum. Lebih tepat jika kita 
katakan, imsak hanya masa membuat persiapan untuk berpuasa.
Bersahur pada dasarnya sunat dilewatkan, kerana ada hadis yang 
menyatakan bahawa umat ini sentiasa beroleh kebajikan, jika mereka 
sentiasa mengamalkan prinsip segera berbuka dan lewat bersahur. (Syarh 
al-Sunnah, 6/253).
Ada juga hadis yang menyatakan, jarak masa antara sahur dengan waktu 
Subuh kira-kira masa yang menyamai bacaan 50 ayat al-Qur`an yang 
sederhana. Rasulullah (s.a.w.) bersabda dalam hadis riwayat Zaid Ibn 
Thabit, katanya yang bermaksud: 
Kami bersahur bersama Rasulullah (s.a.w.), kemudian 
kami bangun untuk solat Subuh. Jarak antara sahur dan solat Subuh 
kira-kira kadar bacaan 50 ayat. (Bukhari 4/118, Muslim, bilangan 1097)
Meskipun harus bagi seseorang bersahur pada waktu imsak, tetapi bagi 
seseorang yang ingin berpuasa pada esok harinya, sebaik-baiknya 
mengambil sikap yang lebih ihtiyat (cermat) bagi puasanya, iaitu dengan 
menahan daripada makan dan minum beberapa waktu lebih awal daripada masa
 puasa yang sebenarnya. Cara ini boleh mengelakkan seseorang daripada 
melampaui batas-batas yang diharus dan meragukan.
Jika seseorang menganggap, waktu puasa adalah bermula daripada waktu 
imsak, maka anggapan itu meleset dan tidak tepat, kerana puasa seperti 
yang disebutkan di atas bermula daripada naiknya fajar sadiq atau waktu 
subuh.
 Menurut Dr. Yusuf al-Qaradawi: Jika seseorang selalu mengamalkan
 puasanya bermula daripada waktu imsak, maka ia telah melakukan suatu 
keterlaluan dalam agama ini dan bertentangan dengan Sunnah nabi s.a.w. 
(Fatawa Mu`sirah, 1/313).
Saya berpendapat, waktu imsak adalah waktu untuk bersiap sedia ke 
masjid bagi menunaikan solat Subuh. Ulama kita sebelum inipun tidak 
peranah diketahui ada yang mengatakan puasa bermula dari waktu itu.
sumber

0 Kata-kata Sakti:
Catat Ulasan