Terbaik dari ! Lensa Klasik !

Jumaat, 3 Februari 2012

Kubah Anti Bencana, Global Seed Vault ?


apa itu Global Seed Vault?
Sebuah bangunan anti bencana bawah tanah di pulau Norway Spitsbergen, kutub utara, didalamnya terdapat hampir 10,000 sampel biji benih dan lebih kurang 20,000 cultivars daripada 300 species yang berbeza.



Tujuannya adalah untuk menyimpan berbagai biji benih di seluruh dunia, dengan harapan jika berlaku bencana/malapetaka yang melanda dunia, dan dunia tidak ada lagi sumber makanan, simpanan ini mungkin dapat menyelamatkan manusia daripada kelaparan suatu hari nanti.


Pembinaan bilik kebal ini kira-kira (AS $ 9 juta), telah dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Norway. Penyimpanan benih dalam peti besi adalah percuma. Kos operasi akan dibayar oleh Norway dan Global Crop Diversity Trust. Pembiayaan utama datang dari organisasi, seperti Bill Gates & Melinda Gates Foundation, dan dari pelbagai kerajaan di seluruh dunia.

Global Seed Vault dibuka secara rasmi pada 26 Februari 2008. Kira-kira 1.5 juta sampel benih berbeza tanaman pertanian yang wujud. Kepelbagaian dan jumlah benih yang disimpan bergantung kepada bilangan negara yang mengambil bahagian, kemudahan ini mempunyai kapasiti untuk memelihara 4.5 juta sampel benih. Benih pertama tiba pada Januari 2008. Lima peratus daripada benih dalam peti besi ini, kira-kira 18,000 sampel dengan 500 biji setiap satu, yang datang dari Centre for Genetic Resources of the Netherlands (CGN), sebahagian daripada Universiti Wageningen, Belanda.



1 Kata-kata Sakti:

Areyoudys berkata...

as salam..
hm..emnarik. tapi sehebat mana pun ciptan mereka.. musnah tetap akan musnah. hehe/.kesian,...membazir jer..

Jemput ziarah membaca entri pakcik.. ;)
syukran..entri terbaru :


Orang Gila Dibenarkan Solat


Entri sebelum ni :


Tahan air kencing punca kerosaKan buah pinggang dan pundi kencing


Cara meringankan solat dalam Islam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright (c) 2012 BUROK