Terbaik dari ! Lensa Klasik !

Ahad, 12 Februari 2012

Kawal Kemarahan Dalam Islam

 Assalamualaikum.  
Setiap yang bergelar manusia pasti pernah marah dan mempunyai perasaan marah. Berapa ramai yang dapat mengawalnya dengan cara yang betul. Pastinya ramai yang lebih suka melepaskan perasaan marah daripada menahannya. Di sini terdapat diantara kaedah untuk mengawal perasaan marah mengikut cara Islam.

 1. Mengubah Posisi - Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim)

2. Berwuduk - Rasulullah s.a.w bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud) .

3. Minum air.

4. Mendiamkan diri ketika marah.. banyakkan istighfar di dalam hati.

5. Berlindung kepada Allah daripada syaitan.

6. Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan masa dan tempat sesuai.

7. Berfikiran positif.

8. Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; elakkan daripada memekik atau bertindak garang.

9. Bawa bertenang seperti menarik nafas.

10. Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan.


doa sejukkan perasaan marah
 
Maksudnya

“Aku berlindung kepada Allah dari godaan syetan yang terkutuk. Ya Allah, ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku dan lepaskanlah aku dari gangguan syetan yang terkutuk.”

Sabda Rasulullah s.a.w dalam satu yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari bermaksud :

"Jangan kami memutuskan silaturahim dan jangan kamu bergaduh dan jangan kamu berhasad dengki dan jadilah hamba Allah s.w.t yang bersaudara."


Kesan negatif dari perasaan marah adalah lebih banyak dari positif. Semoga kita dapat mengurangkan dan mengawal perasaan marah sebelum terlewat.  
 

1 Kata-kata Sakti:

Tanpa Nama berkata...

Wah tips yang baik... nak cuba ikutlah walaupun tak mampu semua :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright (c) 2012 BUROK